Built with Berta.me

  1. PROJECTORGANISATIE en CURATORSCHAP

    2015 - 2017         Concept, organisatie en begeleiding kunst- en onderzoeksproject 'OVERGANGSZONE',

                                 i.s.m. Stichting Ontwikkelingsmaatschappij ENCI-gebied (SOME), Centre Ceramique en het

                                 Lectoraat Autonomie en Openbaarheid in de Kunsten (AOK), Maastricht. Het ENCI-gebied

                                 in transformtie als plaats en onderwerp voor onderzoek door beeldend kunstenaars i.s.m.

                                 belangenpartijen binnen SOME: www.overgangszone.nl

    2016 – 2017         Concept en projectorganisatie ‘PIONEERS’, parallelproject aan

                                 ‘OVERGANSZONE’: thema-tentoonstelling over de fascinatie voor ontdekken

                                 en opgraven i.k.v. het EAA-congres, Regionaal Historisch Centrum Limburg

                                 (RHCL) & Provinciehuis, Maastricht. I.s.m. A. Himmelreich, conservator

                                 Provinciehuis en de Van Eyck Academie, Maastricht

    2014                     Concept, organisatie en moderering congres Foreign artists in Rome. The international

                                 discourse of the Prix de Rome, past and present, i.o.v. het Mondriaan Fonds en i.s.m. het

                                 Nederlands Instituut Rome (KNIR) en de Nederlandse Ambassade Rome. Congres r.o. de

                                 comeback van de Nederlandse ‘Prix de Rome’ in Rome, i.r.t. het internationale discours van

                                 kunst en onderzoek in de buitenlandse residenties/ instituten in Rome, KNIR 16 december

    2007 – 2009         Concept en organisatie Ophelia. Sehnsucht, melancholie en doodsverlangen, tentoonstelling

                                 van internationale kunstenaars, congres en manifestatie (diverse interdisciplinaire

                                 programma’s op het gebied van dans, theater, literatuur en wetenschap) met de figuur Ophelia

                                 als uitgangspunt van onderzoek binnen een aantal subthema’s zoals: onschuld en lust/

                                 sublimatie van de natuur/ dreiging van de natuur/ liefde en dood/ schoonheid en dood/

                                 sublimatie van de dood. Start: in het Museum voor Moderne Kunst Arnhem

                                 (MMKA): 21 februari – 10 mei 2009; www.ophelia.nl   (1)

    2007                     Concept en organisatie Verborgen Vrouwen, tentoonstellingsproject in Museum ‘Ons’ Lieve

                                 Heer op Solder’, Museum Amstelkring, Amsterdam, n.a.v. het boek Lives of the Anchoresses:

                                 The Rise of the Urban Trecluse in Medieval Europe’ van Anneke Mulder-Bakker over

                                 kluizenaressen in de Middeleeuwen; www.verborgenvrouwen.nl   (2)

    2005 – 2008         Concept en organisatie CO-OPs. Interterritoriale verkenningen in kunst en wetenschap.

                                 Interdisciplinair onderzoeksproject dat nauwe samenwerking tussen kunstenaars en

                                 wetenschappers beoogt en naar nieuwe verschijningsvormen zoekt tussen kunst en

                                 wetenschap. Publieksmomenten in diverse ‘laboratoria’ in Nederland (zoals het

                                 Observatorium, Utrecht, F.C.Donders Centre, Nijmegen) + Mid-manifestatie in

                                 BAK en de ‘Sonnenborgh’/ Universiteitsmuseum i.s.m. het Centraal Museum te

                                 Utrecht (maart t/m eind juni 07) + eindpresentatie in Scheltema, Centrum voor

                                 Actuele Kunst van Stedelijk Museum De Lakenhal, Leiden (29 nov. 07 t/m 20

                                 jan. 08), onder auspiciën van het NWO/GW (Den Haag); www.co-ops.nl   (3)

     

     

     

    1) Samenwerkingsproject met Flos Wildschut (co-curator)

    2) Samenwerkingsproject met Anneke Mulder-Bakker (historica Middeleeuwse geschiedenis RUG en Leiden) en

        Judikje Kiers, voormalig directeur Museum ‘Ons’ Lieve Heer op Solder’, Museum Amstelkring, Amsterdam

    3) In samenwerking met Rob Zwijnenberg (hoogleraar in de kunstgeschiedenis in relatie tot de ontwikkeling van

        natuurwetenschap en technologie aan de universiteiten Leiden en Maastricht) en Kitty Zijlmans (hoogleraar

        kunstgeschiedenis van de Nieuwste Tijd, Universiteit Leiden)